In het onderwijs komen dagelijks verschillende werelden samen. Ieder kind is uniek en ieder kind heeft een eigen thuis, een basis. Tenminste bijna ieder kind, of in elk geval de meeste kinderen. Een klas vol leerlingen is een klas vol uitdagingen voor de juf. Zo hebben veel klassen moeilijke kinderen, soms worden ze onhandelbaar genoemd.
Er wordt gepraat, gespeculeerd en er worden vraagtekens geplaatst bij ‘die’ kinderen door ouders. Leerkrachten doen hun uiterste best om het beste in ‘zo’n’ kind naar boven te halen. Maar dat is absoluut niet makkelijk met de overvolle klassen van tegenwoordig.
Onderstaande brief is geschreven door een basisschool juf, een brief die mij ontroerde. Ik werd er stil van. Er is vaak zoveel meer aan de hand dan alleen maar …
Bron: voor de website van de schrijfster en de originele Engelse versie verwijs ik je graag naar http://missnightmutters.com/2014/11/dear-parent-about-that-kid.html
Beste ouder,
Ik weet het. Je bent bezorgd. Elke dag komt jouw kind thuis met een verhaal over ‘dat’ kind. ‘Dat’ kind dat altijd schopt, duwt, knijpt en krabt en dat zelfs andere kinderen bijt. ‘Dat’ kind dat altijd mijn hand vasthoudt in de gang. ‘Dat’ kind dat op een of andere manier anders is dan andere kinderen en dat liever op een stoel zit, dan op de grond. Het kind dat weg werd gehaald bij de blokken, omdat ‘ie niet begreep dat blokken niet bestaan om mee te gooien. Het kind dat over het speeltuinhek klimt, terwijl ik zei dat het niet mocht. ‘Dat’ kind dat de melk van z’n klasgenoot omgooide in een opwelling van woede. Expres. Terwijl ik toekeek. En wanneer ik ‘m vroeg om het op te ruimen, gebruikte hij de hele keukenrol. Expres. Terwijl ik toekeek. Ook gebruikte ze het F-woord tijdens gym.
Je bent bezorgd dat ‘dat’ kind jouw eigen kind van zijn werk afhoudt. Je bent bezorgd over het feit dat hij de boel aan het verstoren is en dat jouw kind daarom niet genoeg aandacht krijgt. Je bent bezorgd dat ze op een dag echt iemand pijn gaat doen. Je bent bezorgd over het feit dat die ‘iemand’ jouw kind is. Je bent bezorgd dat jouw kind straks ook agressie gebruikt als ‘ie iets wil. Je maakt je zorgen dat je kind een leerachterstand creëert, omdat ik niet doorheb dat ‘ie z’n pen verkeerd vasthoudt. Ik weet het.
Jouw kind, dit jaar, in deze klas, op deze leeftijd is niet ‘dat’ kind. Jouw kind is niet perfect, maar ze doet wat er gevraagd wordt. Hij deelt graag zijn speelgoed. Zij gooit niet met stoelen. Hij steekt gewoon z’n hand op als ‘ie iets wil vragen. Ze werkt wanneer er gewerkt moet worden en speelt wanneer er gespeeld moet worden. Hij kan rustig naar het toilet gaan en terugkomen zonder capriolen. Zij denkt dat het S-woord ‘super’ betekent en het K-woord ‘kansloos’. Ik weet het.
Ik weet het, ik ben ook bezorgd. Weet je wat het is, ik maak me continu zorgen. Ik ben bezorgd om ALLE kinderen. Ik maak me zorgen om zijn pengreep, om haar uitspraak, om het feit dat ‘ie verlegen is en om die ene lunchtrommel die constant leeg is. Ik denk aan Gavin’s jas die nu echt niet warm genoeg is en aan Talitha’s vader die schreeuwt om het feit dat ze de letter ‘b’ als een ‘d’ heeft geschreven. Vooral in de auto op weg naar huis denk ik aan deze momenten.
Maar goed, ik weet het, je wil graag met me praten over ‘dat’ kind. Ik wil ook over ‘dat’ kind praten, echt, maar er zijn zoveel dingen die ik niet kan zeggen. Ik kan bijvoorbeeld niet vertellen dat ze is geadopteerd met 18 maanden uit een weeshuis. Ik kan niet praten over het feit dat ‘ie op voedselallergieën wordt getest en dat ‘ie daarom continu honger heeft, omdat ‘ie bijna niets mag eten. Ik kan ook niets zeggen over dat zijn ouders in een vechtscheiding zitten en dat ze op dit moment bij haar oma woont. Daarbij mag ik ook niets vertellen over haar oma. Die drinkt namelijk. Ik mag je niets vertellen over zijn astma-medicijnen waar hij akelig en geïrriteerd door raakt.
Ik mag niets zeggen over het feit dat haar moeder er alleen voor staat en dat haar dochter dus altijd te vroeg wordt gebracht en te laat wordt opgehaald. Dat van school naar huis rijden, zo’n 40 minuten duurt. En dat haar dochter daarom een tekort aan slaap heeft. Ook kan ik niet praten over het huiselijk geweld dat zich thuis afspeelt. Het is oké, zei je. Je begrijpt dat ik geen persoonlijke informatie mag delen. Je wil alleen maar weten wat ik aan het gedrag van ‘dat’ kind doe. Ik zou het je graag willen vertellen, maar dat kan ik niet.
Ik kan je niet vertellen over het feit dat ze hulp krijgt bij het spreken en dat een opdracht uitwees dat ze een spraakachterstand heeft. De therapeut heeft het idee dat haar agressie voortkomt uit het feit dat ze gefrustreerd is omdat ze zich niet goed kan uiten. Ik kan je ook niet vertellen dat ik ELKE week met zijn ouders afspreek en dat sowieso een van de ouders altijd huilt tijdens deze besprekingen. Ik praat ook niet over het feit dat ‘dat’ kind en ik een geheim handsignaal hebben, dat wordt ingezet als ze zich even terug wil trekken. Ik mag je ook niets zeggen over het feit dat ‘ie opgekruld op m’n schoot wil liggen, want ‘ik word rustig van uw hartslag, juf’. Ik kan niets vertellen over haar agressieve buien die ik nauwlettend in de gaten hou en het feit dat ze van 5 uitbarstingen per dag naar 5 per week is gegaan. Ook kan ik niets zeggen over het secretariaat dat achter me staat en helpt wanneer ‘dat’ kind toe is aan verandering en steun.
Ik kan niets kwijt over toen ik opstond tijdens een vergadering, met tranen in m’n ogen, en mijn collega’s smeekte of ze ook aandacht aan haar willen besteden en aardig tegen haar willen doen, zelfs wanneer ze gefrustreerd zijn over het feit dat ze wéér iemand geslagen heeft. Onder de neus van een meester. Het is gewoon zo dat er zoveel dingen zijn die ik niet kan vertellen over ‘dat’ kind. Ik kan niet eens de goede dingen aan je kwijt. Ik kan niets vertellen over dat het zijn taak is om de planten water te geven en dat ‘ie in huilen uitbarstte toen een van de planten doodging. Ik kan je niets zeggen over dat ze elke ochtend haar babyzusje een kus geeft en dan fluistert ‘Jij bent mijn zonneschijn’, waarna haar moeder de buggy verder duwt. Ik kan je niets vertellen over het feit dat hij meer van onweer weet dan de meeste meteorologen.
Ik kan niets zeggen over dat ze altijd wil helpen met het punten slijpen. Ook zeg ik niets over dat ze een hand door het haar van haar beste vriendin haalt in de pauze. Ik kan niets kwijt over zijn klasgenoot die huilt en dat hij dan komt aangesneld met zijn lievelingsknuffel. Weet je wat het is lieve ouders, ik kan alleen dingen tegen je zeggen over jullie kind. Dus wat ik je wel kan zeggen, is dit: als jouw kind ooit ‘dat’ kind wordt, beloof ik dat ik deze privé-informatie nooit deel met andere ouders. Ik zal op regelmatige basis met je blijven praten, duidelijk en vriendelijk. Ik zorg dat er tissues klaarstaan en dat, als je het toelaat, ik je hand pak als het nodig is.
Ik zal me hardmaken voor de beste hulp en begeleiding en ik zal samenwerken met de juiste aangewezen professionele mensen. Ik zal ervoor zorgen dat je kind extra liefde krijgt, wanneer hij of zij dat nodig blijkt te hebben. Ik zal namens jouw kind spreken hier op school. Ik zal steeds, wat er ook gebeurt, zoeken naar de goeie, leuke en speciale eigenschappen die jouw kind bezit. Ik zal hem en jou eraan herinneren dat ‘ie inderdaad speciaal is, steeds weer. En wanneer een andere ouder naar me toekomt met vraagtekens over jouw kind, dan zal ik dit hele verhaal herhalen. Steeds weer.
Met hele vriendelijke groet,
Amy
Lees ook: Haar zoon ging gebukt onder de aanwezigheid van dat kind
Comments
Esther
12/02/2019
Een verhaal heeft altijd twee kanten. Maar als moeder van een kind wat constant dwars werd gezeten door een ander kind en daardoor ook slecht slaapt, vaak thuis moet huilen, zich niet meer fijn voelt op school en de naam van ‘dat’ kind gespreksonderwerp van de dag is in je gezin, ben je dat op een gegeven moment meer dan zat. Het is verschrikkelijk dat een kind thuis in een problematische situatie zit, maar mijn kind mag en hoeft daar niet de dupe van te zijn.
Dus ja, ik was ook een ouder die geregeld klaagde over het betreffende kind. En ik heb mijn kind wel eens thuisgehouden omdat ik hem even een dag rust gunde. Uiteindelijk hebben we goede afspraken met school gemaakt. Mijn zoon moest beter leren aangeven wanneer er wat gebeurde, zodat juf ook kon ingrijpen. En we hebben een rots en water training gevolgd met mijn zoon, zodat hij ook beter voor zichzelf kan opkomen. Inmiddels gaat het beter, maar voor alle betrokkenen blijft dit moeilijk.
Romy is bewust kinderloos – Mama is thuis!
1/07/2018
[…] Lees ook: ‘Dat kind dat…’, brief van een lerares […]
Haar zoon ging gebukt onder de aanwezigheid van dat kind – Mama is thuis!
25/01/2018
[…] week plaatsen we de brief ‘Dat kind dat …’. Een bijzondere en duidelijke brief geschreven door een basisschoollerares waarmee begrip gevraagd […]
Eerbetoon aan de leerkrachten. – Inge Vandeweege
4/10/2017
[…] Dat kind dat … . Brief van een lerares. […]
Selina
15/09/2017
Omg ik heb echt wat tranen gelaten! Ik ben dus zo een moeder dat het over DAT kind heeft en mijn oordeel weer eens klaar had staan…. zo, nu krijg ik dus ff de deksel op mijn neus. Wat stom en egoïstisch van me! Naar DAT kind zal in vanaf vandaag anders gaan kijken.
Miriam
22/12/2018
Jouw reactie ontroert me Selina, dank je wel! Ik vind je juist niet stom en egoïstisch, ik waardeer je eerlijkheid en wil om de andere kant van een verhaal aan te horen EN ervan te leren. Je kan niet alles weten of zien of doorhebben… je kan er wel voor openstaan te leren zoals jij ❤️
Juut
22/12/2018
Ook ik ben ontroerd! Ben fulltime stiefmoeder van DAT kind met een hechtingsprobleem.. helaas een minder lieve juf getroffen destijds..
Had ik je maar gewoon gezegd 'hoe' – Mama is thuis!
24/04/2017
[…] Lees ook: ‘Dat kind dat … ‘, brief van een lerares. […]
Brief voor iedere ouder met een hooggevoelig kind! – Mama is thuis!
13/04/2017
[…] Lees ook: een brief van een lerares: ‘Dat kind dat…’ […]
Irene
3/04/2017
Wat een prachtige en krachtige brief! Bedankt voor het delen 🙂 Het maakt zeker indruk. Waar ik mij zelf ook wel eens betrap op ‘hokjes denken’ en vooroordelen maakt dit je echt bewust dat je niet alles weet en hoeft te weten. Iedereen in zijn waarde laten en helpen waar het kan.
Respect voor de juffen en meesters!
atina
2/04/2017
wat ben je een lieve, goede juf.
Ik ben tot tranen geroerd, en ook ik voel mee met juf,”dat kind” en de andere kinderen.
Mijn wens is dat ouders met schoolgaande kinderen deze brief ook zullen lezen en meer begrip zullen hebben in zo’n situatie. Ik ga het natuurlijk delen.
Janny
2/04/2017
Met tranen in de ogen deze brief gelezen. DAT kind heeft gelukkig een juf die zich om hem/ haar bekommert en laat zien dat in zijn ellendige wereld toch lichtpunten zijn. Laten we hier allemaal een voorbeeld aannemen en verder kijken dan onze neus lang is.En niet te gauw oordelen.
Mia
2/04/2017
Ik herken het verhaal.. het raakt me.
Zoveel onbegrip voor de ander…
Had vroeger hoofd van school die mij uitlachtte voor de klas omdat ik erg stotterde.. .zette mij voor schut als ik een “fout”antwoord gaf..
Wat was ik altijd nerveus op school.
Thuis veel stress.. dan vinden “ze “gek dat je nerveus bent.
marjolein
1/04/2017
Prachtig geschreven. Ik zie het nu ook van een andere kant, want ik heb het altijd over mijn kind. Respect voor alle juffen.
marjolein
1/04/2017
Prachtig geschreven en ik zie het nu van een andere kant, want ik praat alleen over mijn kind. Respect voor alle juffen. Marjolein
Miriam – Mamazijn
1/04/2017
Wow wat een mooie en krachtige brief. Zo waar en puur. Een must read voor iedere ouder met schoolgaande kinderen.
Ingrid
1/04/2017
Geraakt….
peter
1/04/2017
gewoonweg “wauw”… wat mooi om te lezen dit. Ook mijn kind komt wel eens met oordelen thuis over “dat” kind waarna ik hem probeer te leren dat dit kind ook gewoon een kind is zoals hij zelf. Dat dit kind wellicht problemen heeft thuis die hij zich niet eens kan voorstellen. Ook leer ik mijn kind dat hij ook “dat” kind kan zijn in de ogen van andere ouders en kinderen omdat ook mijn kind zijn verhaal heeft die hem heeft gemaakt zoals hij is.. Ik leer hem dat ieder kind goed is zoals ze zijn net zoals ik hem leer dat hij helemaal oke is met wie hij is en wil zijn….
respect voor je verhaal… en bedankt..
Rory
1/04/2017
Prachtig. Het raakt mij. Enorm. Ik voel mee met de juf, het kind, de kinderen. Goed om het te lezen. En te beseffen. Dat er meer is dan je denkt. Dat de dingen soms ingewikkelder zijn dan ze lijken. Een eye-opener.
Rory
1/04/2017
Prachtig. Ik ben ontroerd. Geraakt. En voel mee met de juf, het kind, de kinderen.