Vandaag in ‘Mama is ondernemer’ het kinderkleding merk Lill!. Dit toffe en handgemaakte merk is typisch zo’n bedrijf dat uit passie en spontaniteit is ontstaan. Een echt familiebedrijf want Minke startte het merk met haar moeder en ook haar dochter heeft een belangrijke rol in het bedrijf.

Lill! handgemaakte harembroekjes

Lill! is het voorbeeld van je gevoel volgen en vertrouwen op je eigen kracht. Minke heeft de laatste jaren ontdekt dat succes kan ontstaan en verder kan groeien als je doet wat je echt leuk vindt en onderneemt vanuit je hart.

Wanneer heb je de stap gezet om Lill! op te richten?

Toen ik na mijn bevalling een postnatale depressie kreeg was ik erg ziek en kon ik niet meer werken. Ik moest mijn baan in de kinderopvang opzeggen. Toen ik thuis kwam te zitten had ik echt behoefte aan afleiding. Ik wilde mijn focus richten op iets waar ik een positief perspectief uit kon halen. Aangezien ik altijd al dol was op kinderkleding begon ik met het ontwerpen van harembroekjes. Mijn moeder maakte mijn ontwerpen, mijn dochter stond model voor de pasvorm en ik verkocht ze toentertijd voor een paar centen op de verschillende verkoopsites. In het begin vond ik het vreselijk om te doen maar de afleiding was mijn redding. Hierdoor werd ik niet nóg zieker maar uiteindelijk juist mentaal sterker.

Waarom ben je begonnen met je eigen bedrijf?

Toen ik eenmaal een tijdje bezig was met het ontwerpen van kinderkleding begon ik het steeds leuker te vinden. Ik kreeg er echt lol in om de mooiste stoffen uit te zoeken en de meest comfortabele pasvorm na te streven. Omdat ik gedreven was in wat ik deed, wilde ik mijn bezigheden voor Lill! professionaliseren en toekomstperspectief beiden. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel was dan ook een logische stap. Toen ik langer bezig was met mijn bedrijf en veel handgemaakte kinderkleding had verkocht, viel mij steeds meer op waar ouders tegenaan lopen bij het kopen van kleding. De pasvorm van skinny broekjes en harembroekjes is vrijwel altijd veel te ruim. Hierdoor sluiten de stoffen niet mooi aan. Ik ben mij met Lill! dan ook gaan richten op het maken van echte skinny broekjes!

Heb je bij de opstart gebruik gemaakt van een marketingplan of ben je uit het niets begonnen?

Lill! is ontstaan vanuit de motivatie om iets om handen te hebben en vanuit een passie voor kinderkleding. Zo ben ik er ingerold en heb mij alle facetten van het runnen van een bedrijf zelf aangeleerd. Vooraf heb ik geen marketingplan gemaakt, het bedrijf is vanuit liefde en spontaniteit ontstaan.

Wat deed je voordat je als zelfstandige ging ondernemen?

Voordat ik zwanger werd werkte ik met veel plezier in de kinderopvang. Tijdens mijn zwangerschap werd duidelijk dat het werken met zoveel kinderen mij zwaar viel. Ik was blij toen ik eenmaal met zwangerschapsverlof kon gaan!

Lill! handgemaakte harembroekjes

Hoe is de naam van je bedrijf ontstaan?

De naam van mijn bedrijf is dichtbij huis ontstaan. Mijn dochter heet Lillie en aangezien zij een grote rol speelt in het bedrijf voelde het logisch om iets met haar naam te doen. Zo voelt het merk ook als iets van ons samen. Daarnaast is het lekker kort waardoor het makkelijk blijft hangen. Achter Lill heb ik een uitroepteken geplaatst; dit staat voor mijn enthousiasme, trots en gedrevenheid.

Wat is je bij het opzetten van Lill! mee- of juist tegengevallen?

Hoe langer ik bezig ben met ondernemen hoe meer ik leer. Bij het runnen van een bedrijf komt veel kijken. Zo ben ik erachter gekomen dat het contact met klanten, de omgang met afnemers van je product best een uitdaging kan zijn, het is een leerproces. Met name wanneer er sprake was van een klacht voelde dat voor mij geregeld als een persoonlijke aanval. Ik vond het soms lastig los te koppelen van mij als persoon, juist omdat in het merk mijn ziel en zaligheid zit.

Aan de andere kant kwamen complimenten vaak niet aan in mijn hoofd. Hoe goed het ook ging, hoe enthousiast klanten ook waren na een aankoop; het kon altijd beter. Ik heb klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan en zal daarin altijd meer dan 100% nastreven. Gelukkig groei ik in zelfvertrouwen en durf ik ook taken uit te besteden. De belastingdienst en de financiële administratie zijn voor mij echt abracadabra; Hulde voor de boekhouder!

Werk je alleen of werk je met een team?

Lill! ben ik begonnen met mijn moeder. Ik aan de keukentafel om de ontwerpen te maken en zij achter de naaimachine om de stoffen in elkaar te zetten. We waren echt een team. Het was dan ook een dieptepunt toen mijn moeder wegviel omdat ze ziek werd. Op dat moment wist ik ook niet zo goed hoe en of ik verder wilde met het bedrijf. Het was echt iets van ons samen, hoe moet ik dat alleen doen? Na een periode van rust en overdenking kwam ik op het punt dat ik er weer toekomst in zag. Ik besloot om mij alleen nog op de skinny broekjes te richten, daar is Lill! groot mee geworden. De kinderen vinden ze tof omdat ze er zo lekker in kunnen bewegen en ze staan superleuk. Genoeg redenen dus om een doorstart te maken.

Lill! webshop kinderkleding

Hoe combineer je het moederschap met het runnen van je eigen bedrijf?

Moeder zijn en het runnen van mijn bedrijf gaat mij goed af. Ik ervaar het niet als lastig. Dit komt ook doordat ik het geluk heb dat ik in mijn omgeving veel hulp krijg bij het opvangen van mijn dochter. Daarnaast is Lillie een enorm zoet en makkelijk kind. Soms bekruipt mij wel eens het gevoel – als ik veel tijd en energie in Lill! steek en te weinig in mijn kind – dat ik een ontaarde moeder ben. Maar hebben niet alle moeders dat gevoel zo nu een dan? De lockdowns en thuiswerkperiodes van de afgelopen twee jaar vond ik wel een uitdaging. Dan heb ik toch net wat minder ruimte en flexibiliteit om alle rollen die ik vervul evenveel aandacht te geven.

Heeft de crisis van de laatste twee jaar invloed gehad op je ondernemerschap?

De coronacrisis heeft zowel positieve als negatieve invloed op mijn bedrijf gehad. De broekjes werden opgemerkt op social media wat voor een enorme groei van Lill! zorgde. Het ging ineens zo hard dat ik een atelier heb moeten zoeken om mij te ondersteunen. Door de maatregelen werd online shoppen ineens een hype. Het waren fantastische tijden voor Lill!. Maar ik merkte ook een verandering in het gedrag van klanten. Mensen hadden het moeilijk en het waren onzekere tijden. Deze tijd en de klanten die anders reageerden zorgden bij mij voor meer stress. Ik wil te allen tijde dat de klant 100% tevreden is en blijft, wat met de duurdere inkoopprijzen soms een uitdaging is. Ik ontkwam er niet aan om mijn prijzen te verhogen, iets wat ik eigenlijk niet wil want mijn motto is ‘een hip en handgemaakt item van goede kwaliteit voor een nette prijs’.

Wat maakt Lill! nu zo bijzonder?

Voor mij persoonlijk is Lill! natuurlijk heel bijzonder omdat ik het samen met mijn moeder heb opgezet en het de naam van mijn meisje draagt. Voor klanten staat Lill! garant voor kwaliteit en handwerk. Het is een hip merk wat helemaal past bij de allerkleinste generatie.

Werk je volledig vanuit huis of heb je een kantoor elders?

Alle producten ontwerp ik thuis en naai ik in elkaar aan de keukentafel. Daarnaast helpt het atelier mij wanneer de hoeveelheid bestellingen daarom vraagt.

Lill! handgemaakte harembroekjes

Ben je persoonlijk als mens veranderd sinds je zelfstandig ondernemer bent?

Ik ben zeker veranderd door het zelfstandig ondernemerschap. Toen ik begon met Lill! zat ik mentaal niet lekker in mijn vel. Het opzetten van mijn bedrijf heeft mij sterker gemaakt. Wat begon als een soort van therapie is inmiddels een goedlopend bedrijf geworden waar ik met heel veel liefde aan verder werk. Ik hoop dan ook dat het merk zich steeds meer vestigt in de markt en het in de toekomst een begrip wordt. Een ‘tweede Vingino’ roep ik wel eens!

Wat hoop je over 5 jaar bereikt te hebben als ondernemer?

Ik zou het liefst over vijf jaar met Lill! in de grotere kinderkledingwinkels liggen. Ik hoop dan ook een eigen pand te hebben zodat ik met een fysieke winkel en atelier verder kan ondernemen. Meer fysiek contact met klanten en minder online verkoop, dat lijkt mij echt geweldig. Het begin is er: op dit moment ligt Lill! al op de planken bij een aantal conceptstores.

Voordat je de stap zette om je bedrijf op te richten heb je vast vaak gedroomd over hoe het zou zijn. Wat van die droom is uitgekomen, en wat van die droom was bedrog?

Mijn bedrijf is niet vanuit een droom ontstaan. Ik had eigenlijk nooit over het zelfstandig ondernemerschap nagedacht. Toen ik erg ziek was en niets om handen had was kleding maken en verkopen de ultieme afleiding. Vanaf het eerste ontwerp – dat meteen heel populair was en goed verkocht – was Lill! een feit. Er was een markt voor mijn ontwerpen en dat gaf mij het vertrouwen om verder te bouwen.

Is er iets wat je de lezers van mamaisthuis – die ook dromen van het zelfstandig ondernemerschap – mee zou willen geven?

Ik heb veel geleerd de afgelopen jaren, positief en negatief, maar als ik een tip mag geven: geef niet op! Blijf achter je product of dienst staan en wees er trots op. Iets wat je vanuit je hart en eigen motivatie doet, heeft altijd kans van slagen. Misschien niet zo snel als je zou willen maar een bedrijf moet je echt vormgeven en dat heeft tijd nodig. Heb vertrouwen!Lill! handgemaakte harembroekjes

 -Artikel tot stand gekomen in samenwerking met Lill!-