Een tijd geleden bekeek ik de documentaire ‘Ze denken dat ik dom ben’, een interessante aflevering over het vmbo onderwijs. Het vmbo wordt niet voor niets aangeboden; 65% van de samenleving heeft een achtergrond op dat niveau. Toch kijken veel mensen er minachtend naar. Waarom?
Onterecht gekregen studie-advies
Wat hebben we aan een samenleving die alleen maar uit hoogopgeleiden bestaat? Een samenleving waar geen echte ambachten meer bestaan en geen handwerk? Waarin mensen gebukt gaan onder prestatiedrang en er — voordat er naar je naam — eerst naar je beroep gevraagd wordt? Een ‘burn-out’ de nieuwe griep wordt? Inmiddels officieel erkend als ziekte. Een samenleving waarin scholen worden afgerekend op uitstroom of uitval van leerlingen terwijl dit eigenlijk de schuld is van het onterecht gekregen studie-advies?
Het niveau van de ouder is niet bepalend
Waarom wordt kinderen geleerd dat het belangrijk is om zo goed mogelijk — soms ver boven het eigen kunnen — te presteren omdat een leerniveau op vmbo niveau niet oké is? Waarom vragen sommige ouders een extra gesprek aan als er een advies voor het vmbo wordt gegeven? Sterker nog: waarom zijn er ouders die leerkrachten omkopen om een beter advies te krijgen? Waarom kijken sommige ouders naar hun eigen niveau en meten daar het niveau van hun kind aan af?
Status versus welzijn en geluk
Wie zijn deze ouders? Kijken ze ook naar het welzijn van hun kind? Naar het persoonlijk geluk en welbevinden op school en in de samenleving? Zien deze ouders ook dat ze te veel van hun kind eisen en dat misschien het voor hen zo belangrijke stukje genen niet is doorgegeven. Of misschien is het wel doorgegeven maar spelen er andere factoren mee waardoor het kind op dat moment niet op dat niveau kan presteren. Aandoeningen als ADHD, ADD en andere gedragsproblematiek kunnen er voor zorgen dat kinderen onder hun leerniveau presteren ondanks dat ze zich voor 200% inzetten.
Een lager opgeleid maar gelukkig kind is waardevol
Aan een ongelukkig kind op het hoger onderwijs heeft een ouder niets maar ook de samenleving niet. Aan een gelukkig kind op het voorbereidend onderwijs hebben beiden wel iets. Een opleiding op een lager dan het zo gewenste niveau betekent echt niet per definitie dat een kind als schoonmaker eindigt of achter de vuilniswagen zal hangen. Maar stel dat dat uiteindelijk wel is wat een kind kan of ambieert, weet dan dat de samenleving blij is met deze ambitie.
Of wellicht heeft een kind gewoon meer tijd nodig om een bepaald niveau te bereiken? Is het meer geschikt om eerst vmbo te doen en door te stromen naar de havo. Kinderen die deze weg bewandelen krijgen vaak meer zelfvertrouwen doordat ze mee kunnen draaien met het systeem en goede cijfers behalen. Waardevol toch?!
Geluk, gezondheid en liefde zijn niet te koop
Het is zo belangrijk dat er niet alleen naar de prestaties maar écht naar het kind gekeken wordt. Los van cijfertjes en rapporten; wie is hij of zij en hoe voelt het zich in de samenleving? Is het kind gelukkig en welk onderwijsniveau kan er voor zorgen dat het kind gelukkig blijft en niet op de tenen hoeft te lopen? Natuurlijk is het mooi meegenomen als een kind later naar het hbo kan of een universitaire studie kan gaan doen. Het zal dan waarschijnlijk meer kans hebben op een goede baan, en op een rijker en onafhankelijk leven. Dat wensen wij natuurlijk allemaal voor onze kinderen maar leren we onze kinderen ook niet al van jongs af aan dat het niet om geld draait in het leven maar om geluk, gezondheid en liefde. En juist dát is niet te koop!
Hoe sta jij hierin, maak jij je wel eens zorgen over het leerniveau van je kindje?
Comments
Jacky
25/06/2023
Wat ik ook nog even wil meegeven, en rechtzetten in de artikel, is dat ADHD en ADD géén “aandoeningen” zijn. Ik zou meer spreken van een soort “tekortkomingen”. Kinderen met deze diagnoses zijn beslist niet dom o.i.d.!!!!
toni maya
23/09/2020
The French Bulldog is a breed of domestic dog, bred to be companion dogs. The breed is the result of a cross between Toy Bulldogs imported from England and local ratters in Paris, France, in the 1800s.They are stocky, compact dogs with a friendly, mild-mannered temperament.french bulldog puppies for sale .
The breed is popular as a pet: in 2019, they were the second-most popular registered dog in the United Kingdom,and the fourth-most popular AKC-registered dog breed in the United States.They were rated the third-most popular dog in Australia in 2017.In 2019 in the United Kingdom, the French Bulldog had 375 export pedigrees and a total of 33,661 registered dogs.
Deen de boer
6/07/2020
In mijn geval heeft het vmbo advies, ondanks een cito score van 537, mij compleet gebroken. Als enige van mijn klas naar het vmbo, (ik zat op een prestigieuze basisschool) zorgde ervoor dat ik keihard ging rebelleren. Ik was tenslotte toch al afgewezen. En als 12 jarige word je natuurlijk beïnvloed door je omgeving, die in steden op het vmbo tegen het zwakzinnige aan zitten. Dus veel ambities had ik niet meer.
Mijn advies: mijd het vmbo. De vooroordelen erover zijn terecht en kan je kind psychisch breken.
Linda Wouters
15/03/2018
Mijn oudste zoon kreeg op de basisschool als advies: VMBO TL. Met succes afgerond en toen wilde hij door naar de HAVO. Na een assessment kreeg hij van de school een negatief advies, maar heeft het toch gedaan. Ook de HAVO heeft hij afgerond en koos daarna voor de HBO opleiding ‘leraar Engels’. Na het eerste jaar bleek dat toch niet zijn ding en koos voor de HBO opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Ook weer succesvol afgerond. Nu is hij eerstejaars student Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Leiden en haalt erg goede cijfers. Hij is intussen wel 24 en betaalt de hoofdprijs aan instellingscollegegeld (bijna € 10.000 per jaar!) maar hij is erg gemotiveerd en gaat ook dit zeker halen.
Mijn middelste zoon deed VMBO basis sector techniek. Succesvol afgerond en daarna naar de Zeevaartschool MBO 2 en nu de laatste loodjes van Zeevaartschool MBO 3. Hij gaat binnenkort beginnen aan zijn eerste baan. Hij is 22.
Mijn jongste zoon deed VMBO TL en heeft daarna een jaar een MBO 4 opleiding techniek gedaan. Op zijn 17e ging hij vervolgens op zichzelf wonen om in Hoofddorp de MBO 4 opleiding Vliegtuigtechnicus Avionica te doen. Hij zit nu in zijn 3e jaar en heeft het heel erg naar zijn zin. Zijn stagebedrijf (Marine) wil hem graag volgend jaar weer terug als stagiair en uiteindelijk als vliegtuigtechnicus, wat hij zelf ook heel graag wil.
VMBO is echt nog niet zo verkeerd 😉
nicole orriens
17/01/2018
Nee, echt niet! Eerlijk gezegd lijkt het me juist positief als je kind goed is met de handen. Ze zitten te springen om vakmensen. En die worden opgeleid op het vmbo.
Joanie
12/01/2018
Vroeger was er niks mis met een mbo-er. Er kwam iemand van school die een uitstekend vakman of voorman kom worden. Ook vsn de Lts kwamen leerlingen die een goed vakman of mefewerker kon worden. En diegenen die meer in hun mars hadden kwamen bovendrijven en maakten op hun nivo carriere. Het beeld is veranderd toen het vmbo kwam. Ik heb zelf twee kinderen. 1 deed havo en probeerde twee hbo opleidingen. Uiteindelijk heeft hij een mooi mbo diploma. 2 heeft vmbo gedaan, toen mbo, en nu hbo. Ze zijn me beiden even lief. Voor de “lagere” functies (ook vakwerk) moeten we nu mensen uit het buitenland halen. Rare gang van zaken.
Anouk
21/12/2016
Ik heb zelf ooit havo advies gekregen, maar mijn ouders waren juist het tegenovergestelde. Die zeiden: als jij havo gaat doen worden wij gek… Dus ik heb vmbo gedaan. Waar ik me best verveelde maar wat uiteindelijk goed is geweest voor mijn persoonlijke groei.
Nu geef ik les op het mbo en merk ik een groot minderwaardigheidscomplex bij leerlingen. Hen wordt altijd verteld dat ze dom zijn (door wie?!?) en ze roepen bij alles dat ze het niet snappen of niet kunnen. Terwijl, als je een op een met ze gaat zitten, ze vaak een stuk slimmer zijn. Het is echt een nare cyclus die door ouders en middelbare scholen in stand wordt gehouden. En zo zonde! Want we hebben echt wel mbo’ers nodig! Daarnaast zegt opleidingsniveau lang niet altijd wat over de intelligentie van een kind/volwassene
Melanie
21/12/2016
Ik vind het zielig voor het kind. Mijn oudste is een hele makelijke leerling. En doet de basisschool met twee vingers in zijn neus. Mijn jongste zoon gaat leren zeer moeilijk af. Zit nu ook op speciaal onderwijs. Ik heb me zelf hard gemaakt voor speciaal onderwijs. Hij verzoop op de reguliere onderwijs. Zo zielig om te zien. En kinderen begon het ook op te vallen. Begonnen met pesten. Hij is onzeker omdat hij ziet hoe makkelijk zijn broer het allemaal afgaat. En dit helaas ook regelmatig bij zijn broertje er dik inwrijft. Ik zeg tegen mijn jongste zoon dat ik altijd trots op hem zal zijn. Het enigste wat ik vraag is dat je je best doet. En nooit opgeef. En wat je niveau ook gaat zijn dat mij niks uitmaakt. Mama zal niet minder van je gaan houden. Hij is een praktijk kind en er zit waarschijnlijk niet meer in. Ik heb er geen problemen mee. Ik wil gewoon dat hij gelukkig is. Andere mensen interesseren mij niet . Ze mogen neerkijken op mijn kind. Zegt meer over hun dan over mijn kind. Toch wel jammer dat we in zo een maatschappij leven. Alles draait om presteren en elkaar de ogen uitsteken.
Natascha
20/12/2016
Mijn dochter gaat in januari naar een andere school. Een school voor kinderen met gedragsproblemen. Ik ben blij dat ze daar naartoe kan. Ze zit nu in het 3de jaar kleuteren en ik zie haar doodongelukkig worden. Ze heeft hulp nodig en in regulier onderwijs kunnen ze dit niet bieden. We hebben alles geprobeert en nu eindelijk gaat ze naar een andere school. Ik meet haar niet af aan mijn inteligentie. Ik zou dat niet durven. Ze is zoals ze is en het is jammer dat ze nu op deze school getolereerd wordt en niet geaccepteerd. Speelafspraakjes zijn nihil. Dit wordt door de ouders tegengehouden omdat Amber” anders” is. Nee Amber is speciaal. Dit vergeten een hoop mensen. Ik zal zo blij zijn als ik hopelijk een breed lachend kind uit school ga halen. Een kind wat weer kind durft te zijn .