Vandaag in ‘Mama is ondernemer’: Marleen van Snoozebaby. Ze is moeder van vier kinderen en staat al dertien jaar met trots aan het roer van Snoozebaby. Wat begon met één knuffeldoekje is inmiddels uitgegroeid tot een merk met een breed assortiment baby- en peuterlifestyleproducten. 

Marleen werkt iedere dag samen met een team aan het merk Snoozebaby, dat bij veel mama’s en mama’s to be geliefd is. Niet in de laatste plaats vanwege de mooie kleuren en de ultra-zachte stoffen die gebruikt worden. Waar Snoozebaby vooral om bekend staat, is het slimme labelconcept: labeltjes aan de producten om mee te duimen, aan te friemelen of om mee te spelen. Succes gegarandeerd!

Met deze rubriek willen we toffe webshops, inspirerende bedrijven en mooie merken in de spotlight zetten. Tevens laten we het ‘het gezicht erachter’ aan het woord. Hiermee hopen we een beeld te schetsen van hoe het is om als mama zelfstandig ondernemer te zijn en hoe dit te combineren met de zorg voor een gezin. 

_MG_9022

Wanneer heb je de stap gezet om een eigen webshop op te richten?

Eén jaar nadat mijn eerste kindje geboren was, ben ik Snoozebaby gestart. Mijn baby was te vroeg geboren en had daardoor een lastige start. Voor mij was het de reden om toentertijd mijn baan op te zeggen zodat ik fulltime bij mijn kindje kon zijn. Doordat mijn zoontje veel huilde en niet lekker in zijn vel zat, was het een lastige periode. Op een gegeven moment merkte ik dat hij rustig werd en ontspande als hij aan zachte stofjes kon voelen. Met deze kennis kwam ik op het idee om een knuffeldoekje te ontwerpen wat resulteerde in de ‘Sweet Dreaming’, het alom bekende knuffeldoekje. De geboorte van Snoozebaby was een feit!

Waarom ben je begonnen met Snoozebaby?

Eerlijk gezegd bestaat het huidige Snoozebaby pas sinds januari 2016. De eerste elf jaar werkten we als groothandel en leverden we aan webshops. Op een gegeven moment merkten we dat niet iedereen —zowel offline als online — de volledige collectie opnam waardoor we met voorraad bleven zitten. We dachten er al langer aan om een eigen webshop te starten, maar uit loyaliteit naar onze partners hebben we dat niet gedaan. Het feit dat winkels gingen cherry-picken en wij onze eigen online presentatie en sfeer wilden uitdragen, hebben er dan toch voor gezorgd dat er een eigen webshop kwam. Die met name als serviceplatform dient.

SB_CP_FG_va

Hoe kom je aan de naam Snoozebaby?

Snoozebaby hebben we zelf verzonnen. We hadden eerst dommeldoekje in ons hoofd maar realiseerden ons dat we met deze naam lastig konden uitbreiden naar een assortiment met meer productsoorten. Ook heeft dommeldoekje als merknaam geen internationaal karakter dus gingen we brainstormen voor iets anders. Snooze: de fase tussen slapen en ontwaken, de fase waarin je nog even op jezelf wilt zijn, even in je eigen comfortzone. Die fase is nu net de fase waarin een baby zich vaak bevindt als het met onze artikelen speelt of knuffelt. Snoozebaby, het ultieme relaxmoment in je eigen fijne wereld!

Wat is je bij het opzetten van het merk mee- of tegengevallen?

Een eigen bedrijf betekent altijd kosten voor de baten. En als je denkt met een eigen bedrijf vrijheid te krijgen, forget it. Het betekent wel flexibiliteit maar vrijheid kan ik het niet noemen, dat viel me een beetje tegen in het begin. Ook blijft het elke dag de schouders eronder zetten; actie = reactie. En niks gebeurt overnight, best frustrerend als je zo ongeduldig bent als ik. : )

Een webshop laten maken is één ding maar vervolgens aan de juiste mensen laten weten dat hij bestaat, dat is een tweede. En, er is constant werk aan die webshop: dan is een koppeling weer niet goed, is er weer een update in Magento of er is weer een issue met de server of hosting. En wat te denken van het hele SEO, SEA, Google Adwords en legal notice verhaal, allemaal zaken waar we van te voren niet echt bij stil hadden gestaan.

SB_TW_FG_no

Werk je alleen of met een team mensen?

Ik ben alleen begonnen, aan de spreekwoordelijke keukentafel. Nu dertien jaar later werken we met een team van acht mensen, waarvan drie stagiaires. Bij het bedrijf reken ik onze winkels, on- en offline en onze internationale partners — ruim 25 landen — mee als team.

Hoe combineer je het moederschap met een eigen bedrijf?

Vooral door mij niet gek te laten maken en tijd te blokken om thuis te zijn. Balans proberen te houden in werk en gezin, dat is essentieel om een gelukkige ondernemer te zijn. Dat heb ik geleerd in de tijd dat ik nu bezig ben: de boog kan niet altijd gespannen staan. Ik probeer zoveel mogelijk te delegeren, wat soms wel eens lastig is want de consument verwacht vaak direct antwoord op vragen en met een webshop brengt dat andere dynamiek met zich mee dan in een groothandel. Ook hebben we een druk gezinsleven, met vier kinderen is er altijd wel iets te doen: school, hockey, 10-minutengesprekjes of schoolkeuzebegeleiding. Never a dull moment!

Wat maakt Snoozebaby zo bijzonder?

Het hele merk is uniek, alles is helemaal zoals Snoozebaby is. De visuals, de producten, de video’s en de sfeer die we proberen neer te zetten. Technisch zijn er vast verbeterpunten maar omdat het niet onze core-business is, is het voor nu prima.

SB_TW_FG_je

Werk je vanuit huis of heb je ergens een kantoor of magazijn?

Tegenwoordig werken we vanuit een kantoor, waar ook ons magazijn is. Maar vroeger werkte ik vanuit huis en hadden we werkelijk alle kamers die niet nodig waren voor onze baby of onszelf, in gebruik als kantoor, meetingroom en voorraadopslagruimte. Thuiswerken had zeker voordelen; zo kon ik tussen de slaapjes van de kids direct aan het werk en mijn vrije tijd goed benutten. Tevens was het veel goedkoper want we hadden geen overheadkosten.

Wat zijn je dromen, wat hoop je over vijf jaar bereikt te hebben als ondernemer?

We werken er met zijn allen iedere dag keihard aan om het concept en de kwaliteiten van Snoozebaby te waarborgen en verder uit te bouwen. Het mooiste is als er over vijf jaar in iedere babykamer in elk land waar we actief zijn iets van Snoozebaby ligt. De verkoop van onze wikkeldekens, doekjes, speelkleden, knuffels en kleding gaat super goed. We hopen dat de baby carrier, de Kiss & Carry — genomineerd voor de Baby Innovation Award — net zo’n geliefd product gaat worden!

 

logo-new

-Artikel tot stand gekomen in samenwerking met Snoozebaby-