Wanneer er heftige dingen gebeuren in de wereld, zoals laatst de aanslagen in Parijs en de constante terreurdreiging dan vraag je je als ouders af hoe je hierover met je kind moet praten. ‘Moet ik überhaupt hier wel over praten met mijn kind?’

Je wilt je kind niet onnodig bang maken en zeker niet naar bed sturen met het idee dat het nooit meer goed komt in de wereld. Het Jeugdjournaal brengt dagelijks nieuws op een manier die begrijpelijk is voor kinderen en waar kinderen goed mee om kunnen gaan. Daarbij volgen ze 7 regels.

Deze regels kun je thuis ook heel goed hanteren om met je kind te praten over het nieuws en ingrijpende gebeurtenissen in de wereld .

1. Het gesprek van de dag
Heftig nieuws, zoals de aanslagen in Parijs is iets wat je niet kunnen negeren. Kinderen merken toch wel dat er iets aan de hand is, via gesprekken tussen volwassenen, vrienden of sociale media. Ze kunnen alleen niet goed inschatten of iets een feit is of een gerucht. Belangrijk is dat je als ouder je kind zorgvuldig en gedoseerd de feiten geeft. Als je dat niet doet dan gaan ze op basis wat ze gehoord of gezien hebben een verhaal vormen en gaat hun fantasie met ze aan de haal. We leven niet in een sprookjeswereld, ook al ziet de wereld van kinderen er gelukkig vaak nog wel zo uit! Met kinderen vanaf een jaar of 9 kun je prima over het nieuws in gesprek gaan en deze kinderen kun je ook naar het Jeugdjournaal laten kijken.

2. Geen paniek
Kinderen kunnen nog slechter tegen indringende beelden dan volwassenen, hebben psychologen vastgesteld. Zij kunnen wekenlang last hebben van één confronterend shot, een interview met een huilende nabestaande of beelden van mensen die in paniek zijn. Probeer dus zo min mogelijk naar journaal te kijken waar veel heftige beelden in te zien zijn. Het vertellen en praten over gebeurtenissen is vaak al voldoende wat betreft informeren en de wereld schetsen zoals hij is.

3. Lichtpuntjes
Hoe vreselijk het nieuws ook is, probeer altijd op zoek te gaan naar lichtpuntjes. Vertel erover terwijl je je verplaatst in de belevingswereld van een kind. Vertel bijvoorbeeld over een broertje en een zusje die elkaar zijn kwijtgeraakt tijdens de aanslag maar gelukkig de dag erna weer herenigd zijn. Met het brengen van vreselijke nieuwsberichten is het belangrijk voor kinderen dat je ze ook positieve verhalen vertelt, zodat ze weten dat de wereld niet alleen maar slecht is. Schets niet situaties waarin de hele stad omgeven is door tanks en militairen maar vertel bijvoorbeeld dat kinderen een paar dagen niet naar school of de gymnastiek vereniging hoeven.

4. Informatie weglaten
Laat hele nare informatie weg, treed niet te veel in detail tenzij dit essentieel is om de situatie te schetsen en te begrijpen. Kinderen hebben niks aan informatie over hoe iemand vermoord is of hoe iemand zelfmoord heeft gepleegd! Zelfmoordaanslagen zijn voor volwassenen al nauwelijks te begrijpen, laat staan voor een kind. Feit wil dat er iemand dood is en dat is voldoende informatie voor een kind.

5. Kinderen geruststellen
Probeer de boel te relativeren en niet te liegen over de situatie. Ook al wil je het liefste tegen je kindje zeggen dat ‘zoiets hier nooit zou kunnen gebeuren’. Wel kun je zorgen dat je eerlijk blijft maar tegelijkertijd angst wegneemt door te zeggen dat ze mensen die iets slechts van plan zijn heel goed in de gaten houden. Het filmpje wat laatst viral ging waarin de vader tegen zijn zoontje zei: ‘zij hebben wapens, maar wij hebben bloemen’, is eigenlijk een vorm van voorliegen omdat je met bloemen niet kunt strijden tegen geweren.

6. Een uitlaatklep
Zorg er voor dat kinderen hun verhaal kunnen blijven doen nadat ze het nieuws gehoord of gezien hebben. Blijf er over in gesprek en laat ze desnoods tekeningen maken om hun gevoelens er over te uiten. Kinderen hebben vaak een uitlaatklep nodig om alles te kunnen verwerken, geef ze daarvoor de ruimte!

7. Positief eindigen
Probeer het gesprek positief af te ronden door bijvoorbeeld, in dit geval, samen te kijken naar waar de stad Parijs ligt op de wereldbol en praat over de mooie dingen van de stad. De mooie gebouwen en rijke historie waar je kind nog veel over zal leren tijdens de geschiedenislessen. Probeer bruggetjes te gebruiken om het gesprek over het nieuws af te ronden maar doe dat wel op zo’n manier dat je kind weet dat hij of zij altijd bij je mag terugkomen op het heftige onderwerp. Maak duidelijk dat je altijd klaar staat om er vragen over te beantwoorden of om erover te praten.