Nog maar twee weken en dan kunnen we los: december, de laatste en tevens de feestmaand van het jaar. Heerlijk, een maand vol gezelligheid en als het meezit wat liefde in de vorm van een kaartje, een leuke attentie of een extra dikke knuffel van je naasten.

Kerstpakket of goed doel

De maand waarin vaak ook werkgevers hun medewerkers extra in het zonnetje zetten. Bij veel bedrijven worden nog kerstpakketten weggegeven in de decembermaand. Sommige bedrijven geven alleen rond Sinterklaas een lekkernij en bij andere bedrijven wordt het bedrag gedoneerd aan een goed doel. Dat laatste is overigens upcoming. Ook leggen bedrijven soms de keuze bij hun werknemers neer: je kunt het bedrag of doneren aan een goed doel of iets leuks voor jezelf uitzoeken. Hoewel er zeker nog medewerkers zijn die voor zichzelf kiezen maakt een bedrijf het met dit concept op een slimme wijze een soort van impopulair want zo’n keuzemogelijkheid spreekt toch een beetje je gevoel voor liefdadigheid aan.

Ik krijg zelf al jaren geen kerstpakket of sint-attentie meer, komt natuurlijk ook doordat ik niet meer werk maar bij mijn laatste werkgevers kreeg ik het ook niet. Van huis uit ben ik wel opgegroeid met kerstpakketten. Mijn ouders werken niet meer maar mijn vader kreeg zelfs nog ver na zijn pensioen ieder jaar een goed gevulde doos. Hij was dan ook zo’n ouwe rot in het vak! Jarenlang trouw aan dezelfde werkgever, jubileum na jubileum, dat zie je toch ook bijna niet meer. : )

Een bijzonder fenomeen

Ieder jaar vond ik het weer spannend; wat zou er toch in die doos zitten. Een aantal dingen bleven steevast ieder jaar terugkomen: een bonbonnetje, doosje toastjes, een potje paté en iets van keukengerei. En toch was de verrassing ieder jaar weer even groot. Het voelde als een heus cadeau. Een pakketje dat we niet besteld hadden en waarvoor er ook niets van de rekening afgeschreven zou worden. Halleluja! Kerstpakketten, het is en blijft een bijzonder fenomeen. Jammer dat het steeds meer verdwijnt maar in deze tijd ook wel logisch.

Chocolade voor het goede doel

Altijd een goed idee

Dat een lekkere attentie als waardering voor je medewerkers ook heel goed te combineren is met het steunen van een goed doel bewijst onder andere ‘Chocolade voor het goede doel’. Chocolade is bij mij sowieso altijd voor het goede doel; anders word ik namelijk na een paar dagen heel grumpy. Ik ben dan ook een echte chocoholic en niet meer te helpen sinds Tony’s zijn intrede deed in mijn cacaowereld. Chocolade is een cadeautje om te krijgen, ieder moment van het jaar, ieder moment van de dag (maak me gerust wakker voor een reep … of twee), chocolade rockt, altijd en overal. Ideaal als schoencadeautje of als attentie voor werknemers.

Chocolade voor het goede doel

Dat vindt ‘Chocolade voor het goede doel’ ook. Alleen combineren zij de verkoop van ambachtelijk gemaakte letters met maar liefst 4 goede doelen. Kijk daar houd ik van, dat zijn organisaties die ik een warm hart toe draag en daar eet ik met liefde veel, heel veel chocolade voor! : ) Er zijn in Nederland zoveel stichtingen die onze hulp hard nodig hebben, hoe mooi is het dat we deze doelen kunnen steunen door alleen maar iets te eten waar we heel blij van worden.

Vier goede doelen

Van elke verkochte letter gaat er maar liefst 1 euro naar een goed doel. Je kunt bij de bestelling zelf het doel aangeven, hoe gaaf is dat. Kies dus zelf voor het doel waar je hart het meest naar uit gaat: Kika, Villa Joep, Defence for Children of Stichting Semmy. De stichting waar Tijn — de dapperste en grootste kleine held van Nederland — zich aan het einde van zijn leven nog zo voor ingezet heeft. Ik zou niet kunnen kiezen maar gelukkig kun je bij meer bestellingen meerdere doelen selecteren.

Chocolade voor het goede doel

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Eigenlijk zou iedere onderneming die iets wil doen rond sinterklaastijd zijn medewerkers met zo’n ambachtelijke letter moeten verrassen. Niet alleen help je dan heel veel kindjes en ouders die daardoor hopelijk een kans krijgen op een betere en gezondere toekomst. Ook past deze investering perfect bij een bedrijf dat ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ hoog in het vaandel heeft staan. De chocolade wordt namelijk gemaakt van cacaobonen die direct worden gekocht van boeren en coöperaties die door de UTZ-organisaties zijn gecertificeerd. Oftewel de chocoladeletters zijn op een duurzame manier geproduceerd.

Ik ken genoeg mensen die ik heel blij zou maken wanneer ze hun tandjes kunnen zetten in een heerlijke letter met de wetenschap dat ze hiermee iets voor een ander hebben kunnen betekenen. Liefde gaat door de maag, toch?

Krijg jij van je werkgever nog een attentie met Sinterklaas of Kerst, of wordt dit bedrag gedoneerd aan een goed doel?