Ik moet eerlijk bekennen dat ik een paar jaar geleden niet zo’n grote fan was van Albert Heijn. Wel wat betreft de sfeer in de winkel, het ruime assortiment en de mooie opzet maar niet als het gaat om het aanbod van gezonde en verantwoorde producten.

Ik vond dat ze hierin achterbleven en met name het assortiment ‘vegetarisch en vleesvervangers’ was beperkt. De laatste jaren is dit enorm verbeterd, het aanbod vleesvervangers is uitgebreid en Albert Heijn heeft mooie en belangrijke initiatieven doorgevoerd. Inmiddels lopen ze voor op andere supermarkten als het gaat om het aanbieden van gezonde keuzes en het creëren van een stuk bewustzijn bij de klant. Sommige mensen ervaren dit als betutteling, andere consumenten juichen deze nieuwe ontwikkelingen juist toe. Albert Heijn heeft de ambitie om een gezondere supermarkt te worden en wil dit bereiken door veranderingen in het aanbod en informatie over de herkomst en samenstelling van producten te geven.

6f6e0ea7-71d3-4370-bd5e-65e766e7e800

Friswijzer

 

Het afgelopen jaar zijn ze al begonnen met een aantal belangrijke wijzigingen; lagen er voorheen alleen candybars bij de kassa, tegenwoordig vind je daar de verantwoorde tussendoortjes ‘on the go’. In elke winkel vind je bij de frisdrank nu een ‘friswijzer’. Hierop staat precies aangegeven in welke categorie suikergehalte de drank valt. Hiermee creëert Albert Heijn bewustzijn bij ouders en kinderen en kan op basis van de gegeven informatie een gezonde keuze gemaakt worden. Ook heeft de supermarkt aangekondigd dat er een suikerreductie in ruim honderd producten van het huismerk zal plaatsvinden. Allemaal stappen die er toe zullen bijdragen dat de consument wordt aangemoedigd om met gezond verstand te kiezen. Albert Heijn vind keuzevrijheid belangrijk en bepaalt niet wat de consument wel of niet moet kopen maar wil graag voortrekker zijn om een gezondere keuze makkelijker te maken.

IMG_6041

Albert Heijn op Proefpark Haarlem

 

Vorige maand hebben wij al kennisgemaakt met een aantal nieuwe producten: de groente- en fruitspreads en de bloemkoolrijst. Deze nieuwe gezonde producten vielen hier erg in de smaak, dus toen PR bureau Coopr mij twee weken geleden vroeg of ik naar een workshop van Albert Heijn wilde komen, aarzelde ik geen moment; ik was reuze benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen van Albert Heijn op het gebied van gezonde voeding.

IMG_6085

Zomer, gezelligheid en gezonde voeding

 

De workshop vond afgelopen zaterdag plaats op Proefpark Haarlem. Het was een stralende dag, de sfeer was goed en de stand van Albert Heijn stond te midden van andere leuke foodtrucks en workshops voor kids. We waren dit jaar nog niet naar een festival geweest dus we zijn na de workshop nog ‘blijven hangen’ om van de fijne muziek, het weer en de hapjes te genieten. Proefpark Haarlem is sowieso een aanrader!

IMG_6129 - kopie

je eigen smoothie fietsen

Workshop probeer, ontdek en proef

Om twaalf uur begon de workshop. Eerst werd er kort verteld wat we konden verwachten deze middag en daarna mochten de kids van start. Er was een echte chef-kok ingevlogen en de stand was mooi aangekleed met verantwoorde producten. De kids konden kiezen uit vier gerechtjes: een gezonde frisse wrap, maiskoekjes, meloenpizza of saté van gedroogd fruit. Er was voor ieder kind voldoende tijd om zich uit te leven met het maken van twee gerechten. Bloem ging aan de slag met de wrap en de saté van gedroogd fruit.

IMG_6067

Samen met Jip de wrap maken en eten

 

Ze werd af en toe door mij of de kok geholpen met het bedienen van keukenapparatuur of het snijden van ingrediënten maar verder kon ze alles zelf doen. In opperste concentratie werden de benodigdheden bij elkaar gezocht, gemengd en daarna tot een mooi gerecht samengesteld. Uiteraard mocht er ook geproefd worden. De saté van gedroogd fruit was verrassend lekker, deze zullen we zeker thuis nog eens maken want noten zijn een belangrijke bron van onverzadigde vetten, eiwitten en vitaminen. Het recept van de saté vind je ook in de nieuwe Allerhande op pagina 161.

IMG_6100

Alle ingrediënten van de saté gaan de blender in

 

IMG_6140

Thuis lekker verder smikkelen

IMG_6113

Best spannend ‘een rol spelen’ in het AH intranet filmpje!

Persmoment  belangrijke ontwikkelingen Albert Heijn

‘Raad van Kinderen’

Na de workshop werd de tafel gedekt met allerlei gezonde en mooie hapjes. Al deze gerechten staan in de nieuwe ‘kidsproof’ Allerhande. Deze is tot stand gekomen in samenwerking met de ‘Raad van Kinderen’, zij hebben de gerechten geproefd en goedgekeurd en kwamen zo tot een selectie van smaakvolle gezonde recepten die uiteindelijk in de nieuwe editie van september zijn opgenomen. Er zijn inmiddels veel bedrijven die een Raad van Kinderen hebben. De Raad van Kinderen van Albert Heijn is vorig jaar gekozen en bestaat uit leerlingen van groep 8. De Raad sluit aan bij belangrijke vergaderingen en denkt met de directie mee over gezonde stappen die gezet kunnen worden. Want wie beter dan de kids zelf kunnen hierover meedenken én beslissen. De Raad is dus een belangrijk orgaan en zal dit jaar weer opnieuw gekozen worden.

IMG_6143

Allerhande van het kidspanel

 

Allerhande Helpt! 

Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de Nederlandse ouders graag gezonder wil eten en leven. Voor zichzelf én voor hun kinderen. De nieuwe Whatsapp service kan hierbij helpen. 4 op de 10 Nederlanders heeft vragen met betrekking tot gerechten en koken en wil hierbij graag hulp. Vanaf vandaag kan dat; Allerhande Helpt! is een dagelijkse service voor alle kookvragen en bereikbaar via 06-48484040. Culinaire experts denken met je mee en zullen er alles aan doen om je gerecht te laten slagen. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 – 21.00 uur en in het weekend van 12.00 – 20.00 uur.

IMG_6119

Saskia Egas Reparaz, Senior Vice President Marketing & Format vertelt over de nieuwe ontwikkelingen

 

Ontmoet Boney, Rocky, Becky en Ramyo

Tijdens het persmoment maakten we ook kennis met bovenstaand viertal, de ‘Rockfrogs’. De Rockfrogs vind ik één van de best bedachte initiatieven van Albert Heijn. We hebben er allemaal wel eens mee te maken, kinderen die blijven zeuren om dat koekje in die leuke verpakking, dat toetje met die gezellige wikkel of dat pakje drinken met die leuke cartoonhelden erop. Gek word je er van als je elke keer weer die discussie aan moet gaan. Het lastige is dat kinderidolen ook op ongezonde producten zitten waardoor het moeilijk uitleggen is dat juist dat niet gezond is voor kinderen. Albert Heijn gaat hier nu bij helpen door juist de gezondere producten aantrekkelijker te maken. Dit gaan ze doen door de aantrekkingskracht van deze producten te vergroten middels het toevoegen van characters! De characters worden van de ongezonde eigen merk producten verwijderd en juist aan de gezonde producten toegevoegd. Speciaal voor deze nieuwe ontwikkeling zijn de Rockfrogs bedacht, deze coole kikkers vind je op zuivel en water en binnenkort tref je ze aan op groente en fruit. Hopelijk worden Boney, Rocky, Becky en Ramyo de nieuwe helden van de jongste consument!

Hieronder kun je alvast kennismaken met dit rocking viertal:

Wat vind jij van de stappen die Albert Heijn zet om een gezondere supermarkt te worden? Laat het weten in een reactie hieronder…